Page 483 - DERLEME KURAN-I KERİM MEALİ - ONLİNE OKU İNDİR!
P. 483
87 / 2 / BAKARA SURESİ 483
meleklere, (ilahi) kitap ve peygamberlere inanan, mala olan sevgilerine
rağmen: Mallarını, yakınlara, yetimlere, yoksullara, yolda kalmışa,
(ihtiyacından dolayı) isteyene ve (özgürlükleri için) kölelere verenlerin;
namazı dosdoğru kılan, zekatı veren, antlaşma yaptıklarında sözlerini
yerine getirenlerin; zorda, hastalıkta ve savaşın kızıştığı zamanlarda
(direnip) sabredenlerin; tutum ve davranışlarıdır. İşte bunlar, doğru
olanlardır. İşte bunlar, Allah’a karşı gelmekten sakınanların, ta
kendileridir.
51
178. Ey iman edenler! (Haksız yere) Öldürülenler hakkında, size kısas,
farz kılındı. Hüre karşı hür (Hür hürü öldürürse), köleye karşı köle (köle
köleyi öldürürse), kadına karşı kadın (kadın kadını öldürürse), kısas
edilir. Ancak öldüren kimse, (öldürülenin) kardeşi (varisi veya velisi)
tarafından affedilirse; aklın ve dinin gereklerine uygun yol izlemek ve
güzellikle diyet ödemek gerekir. Bu, Rabbinizden bir hafifletme ve
rahmettir. Kim bundan sonra haddi aşarsa (yani saldırıya kalkarsa),
onun için, üzüntü dolu bir azap vardır.
179. Ey akıl sahipleri! Kısasta, sizin için hayat vardır. Umulur ki, (bu hükme
uyarak) korunursunuz.
180. Sizden birinize, ölüm gelip çattığı zaman, eğer geride bir servet (mal)
bırakmışsa; anaya, babaya ve yakınlara, (malın max üçte biri hakkında)
51 . Kısas, aynıyla karşılık vermek demektir. İslam hukukunda ise, kasten ve haksız yere bir kimsenin,
canına kıyma ya da bedenine veya uzvuna zarar verme suçlarını işleyen kimselerin, verdikleri
zararın aynıyla cezalandırılmaları demektir. Bu ayette kısas, “cana can” kuralını ifade etmektedir.
Maide suresinin 45. ayeti, kısasa tabi suçları, topluca belirtmektedir. “İlgili şahsın vazgeçmesi
halinde, kısas, diyete dönüşür.” Hristiyanlıkta, adam öldürenin affedilmesi; Yahudilikte ise, mutlaka
kısasa tabi tutulması esastı. İslam, diyet uygulaması ile, orta yolu getirmiş oldu.