Page 598 - DERLEME KURAN-I KERİM MEALİ - ONLİNE OKU İNDİR!
P. 598

598                                                                              95 / 4 / NİSA SURESİ
           çok merhamet edendir.
       97.     Kendilerine zulmettikleri sırada, meleklerin canlarını aldığı kimseler var
           ya;  melekler  onlara  şöyle  derler:  “Ne  durumdaydınız?  (Hudeybiye
           barışından önce, niçin hicret etmediniz?)” Onlar da,  “Biz yeryüzünde
           zayıf ve güçsüz kimselerdik”  derler.  Melekler,  “Allah’ın  arzı  (yeryüzü)
                                       26
           geniş değil miydi; (başka bir yere) hicret etseydiniz ya!”  derler. İşte
           bunların gidecekleri yer cehennemdir. Orası, ne kötü bir gidiş yeridir!
       98.  Ancak gerçekten zayıf ve güçsüz olan, çaresiz kalan ve hicret etmeye yol
                27
           bulamayan  erkekler, kadınlar ve çocuklar başkadır.
       99.  Umulur ki Allah, bu kimseleri affeder. Çünkü Allah, çok affedicidir, çok
           bağışlayıcıdır.
       100.  Kim Allah yolunda hicret ederse; yeryüzünde gidecek, çok yer de bulur,
           genişlik de (bulur). Kim Allah’a ve Peygamber’ine hicret etmek amacıyla
           evinden  çıkar  da,  sonra,  kendisine  ölüm  yetişirse;  şüphesiz  onun
           mükafatı, Allah’a düşer. Allah, çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.
       101.  Yeryüzünde sefere çıktığınız vakit, inkar edenlerin, size saldırmasından
                             28
           korkarsanız; namazı kısaltmanızdan  ötürü, size, bir günah yoktur.


       26 .   Bu ayette, hicret emrinin gelmesi üzerine mü’minlerle birlikte hicret etmeyip, Mekke’de birtek ilaha
          inanmayan kişilerle beraber kalan; onlarla içli dışlı olan, bazı müslümanlar kınanmaktadır.
       27 .   Bu ayette, Medine’ye hicret edildiğinde hicret edemeyerek, Mekke’de birtek ilaha inanmayanların
          baskısına maruz kalan müslümanlar, söz konusu edilmektedir.
       28 .    Bu  ayette  geçen  “namazın  kısaltılması”  ifadesini,  İslam  bilginleri  başlıca  iki  şekilde
          yorumlamışlardır. Bir görüşe göre namazın kısaltılması, dört rekatlı namazların yolculuk sebebi ile,
          iki  rekat  olarak  kılınması  demektir.  Diğer  görüşe  göre  ise,  ayette  yolculuk  hali  söz  konusu
          olduğundan, dört rekatlı namazlar zaten iki rekat olarak kılınacaktır. Burada kastedilen kısaltma,
          düşman  korkusundan  dolayı,  uygulanacak  yeni  bir  kısaltmadır.  Bu  da,  seferde  zaten  iki  rekat
          olarak kılınacak namazların, düşman tehlikesinin derecesine göre, bazen yürüyerek, bazen de ima
          ile kılınması ile gerçekleşir. 102. ayette, düşman karşısında durumun izin vermesi halinde, namazı
          kısaltmanın, cemaatle birlikte uygulanabilecek, özel bir şekli anlatılmaktadır.
   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602   603