Page 437 - DERLEME KURAN-I KERİM MEALİ - ONLİNE OKU İNDİR!
P. 437
84 / 30 / RUM SURESİ 437
27. O, başlangıçta, yaratmayı yapan; sonra onu, tekrarlayacak olandır. Bu
4
O’na göre, (ilk yaratmadan,) daha kolaydır. Göklerde ve yerde, en yüce
ve eşsiz sıfatlar, O’nundur. O, mutlak güç sahibidir; hüküm ve bilgelik
sahibidir.
28. Allah size, kendinizden, bir örnek veriyor: “Mülkiyetiniz altında bulunan
köleler içinde, size verdiğimiz rızıklarda -birbirinizden çekindiğiniz gibi
kendilerinden çekineceğiniz derecede, sizinle eşit (haklara sahip olan)-
(köle) ortaklarınız var mı?” (Hayır. Peki Allah’ın, kendi mülkünde,
neden ortakları olsun?) Düşünen bir topluluk için, ayetleri; böyle, ayrı
ayrı açıklıyoruz.
29. Fakat zulmedenler, bilgisizce, iradelerinin isteklerine uydular. Allah’ın,
(bu şekilde) saptırdığı kimseleri, kim doğru yola iletir? Onların, hiçbir
yardımcıları yoktur.
30. Hakka yönelen bir kimse olarak, yüzünü; dine çevir. Allah’ın insanları,
5
üzerinde yarattığı fıtrata, sımsıkı tutun. Allah’ın yaratmasında, hiçbir
6
değiştirme yoktur. İşte bu, dosdoğru dindir. Fakat insanların çoğu,
bilmezler.
4 . Allah için zorluk, ya da kolaylık, söz konusu değildir. Buradaki ifade, insan mantığına göre, bir şeyi;
yoktan, ortaya çıkarmanın; onu tekrarlamaktan, daha zor oluşunu, yansıtmaktadır.
5 . Fıtrat; insanın yaratılışından gelen, Allah’ın bir olduğuna yönelme özelliğidir.
6 . Mealde, “Allah’ın yaratmasında, hiçbir değiştirme yoktur” şeklinde yansıtılan, hüküm ifadesinden;
“Allah’ın yarattığını bozmaya, değiştirmeye çalışmak, doğru değildir” şeklinde, anlam çıkarmak
mümkündür. Ayrıca bu ifadeden; “Allah’ın yaratmasında, hiçbir değiştirme yapılamaz” şeklinde,
anlam çıkarmakta mümkündür.
Buna göre, ilk manada, Allah’ın, insan üzerinde yarattığı fıtrata, aykırı hareket etmeye kalkmanın,
bu fıtratı bozmaya çalışmanın, asla doğru ve sağlıklı olmayacağı, böylesi tutum ve davranışların acı
sonuçlar doğuracağı, fıtratın değiştirilmesi ve bozulması halinde, ortaya çıkacak kötü sonuçlara
katlanılmak zorunda kalınacağı; ikincisinde ise, Allah’ın tabiata yerleştirdiği, birtakım değişmez
doğa kanunları gibi, insan fıtratına da, değişmez bazı kanunlar yerleştirdiği, bunu kimsenin
değiştiremeyeceği, fıtratı bozulmamış her insanda bu kanunların kendini hissettireceği,
vurgulanmış olmaktadır.