Page 126 - DERLEME KURAN-I KERİM MEALİ - ONLİNE OKU İNDİR!
P. 126
126 44 / 19 / MERYEM SURESİ
52. Ona, Sina dağının sağ tarafından seslendik ve kendisi ile gizlice
konuşmak için, kendimize yaklaştırdık.
53. Rahmetimiz sonucu, kardeşi Harun’u, bir nebi olarak kendisine
bahşettik.
54. Kitap’ta, İsmail’i de anlat. Şüphesiz o, sözünde duran bir kimse idi. Bir
resul, bir nebi idi.
55. Ailesine, namazı ve zekatı, emrederdi. Rabbinin katında da, hoşnutluğa
ulaşmıştı.
56. Kitap’ta, İdris’i de anlat. Şüphesiz o, doğru sözlü bir kimse, bir nebi idi.
57. Onu, yüce bir makama* yükselttik.
58. İşte bunlar, Adem’in ve Nuh ile beraber (gemiye) bindirdiklerimizin
11
soyundan; İbrahim’in, (torunu) Yakub’un (yani İsrail’in) ve doğru yola
iletip seçtiklerimizin soyundan; kendilerine nimet verdiğimiz nebilerdir.
Kendilerine, çok merhamet edenin (Allah’ın) ayetleri okunduğu zaman,
ağlayarak* secdeye kapanırlardı.
gibi, bu tariflerin aksine, yeni bir kitap ve şeriat getirmeyen Lut, Salih ve İlyas gibi bazı
peygamberleri de, “Resul” diye nitelemektedir. (Bakınız: Şu’ara suresi, ayet, 143,162; Saffat suresi,
ayet,123. Bu ayetlerin meallerinde geçen “peygamber” kelimeleri, “resul” karşılığında kullanılmıştır.)
Görüldüğü üzere yukarıdaki tariflere, bu ayetler ve benzerleri ışığında bakıldığında, onların
isabetsizliği ortaya çıkmaktadır. Bu durum, tarifler yapılırken “Yeni bir şeriat ve kitab”ın temel kriter
olarak alınmasından kaynaklanmıştır. Bu kriter tesbitinin, hangi delil ya da delillere dayandığını
söylemek mümkün değildir. Oysa, “Resul” ve “Nebi” tariflerinde temel kriter, yukarıda verdiğimiz
tarifte olduğu üzere, vahy alma olayı olmalıdır. Ancak bu takdirde, söz konusu hatadan kurtulmak
mümkün olabilir. Bu duruma göre nübüvvet, mutlak manada Allah’tan vahy almak; risalet ise, bu
vahyin ilanıdır. Her ikisi de bir peygamberin, birbirini tamamlayan iki ayrı vasfıdır. Resul olmak için
nebi olmak, yani vahy almak şart olduğu gibi; ilansız bir nübüvveti düşünmek de, mümkün değildir.
Ancak Kur’an, duruma göre bir peygamberin bu iki vasfından birini, yahut öbürünü, ya da her
ikisini birden öne çıkarmaktadır.
11. Yakub peygamber; İbrahim peygamberin torunu, İshak peygamberin oğludur.